Jak donoszą statystyki w 40% domów w Polsce nie przeprowadzono termoizolacji. Z reguły są to budynki, które ogrzewane są przez piece i kotły starej technologii, nieprzyjaznej dla środowiska co przyczynia się do złego stanu powietrza jak również jest bardzo nieekonomiczne. W związku z tą sytuacją powstał rządowy program “Czyste Powietrze”. Sprawdź czy możesz skorzystać z programu i jak należy wypełnić wniosek?
Program “Czyste Powietrze” powstał by walczyć ze smogiem i pomóc w zwiększeniu efektywności energetycznej domów jednorodzinnych. Jego budżet wynosi aż 103 mld zł (63,3 mld zł na dotacje i 39,7 mld zł. na pożyczki z niskim oprocentowaniem), z którego możemy skorzystać do 2029 roku (wnioski są przyjmowane do 30 czerwca 2027 roku). Możliwy minimalny koszt inwestycji to 7 tys. zł, a maksymalny, od którego jest liczona wartość dotacji, wynosi 53 tys. zł (po przekroczeniu tej kwoty możemy ubiegać się o pożyczkę na preferencyjnych warunkach). Dotacji lub pożyczki udzielają wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
>> Zobacz też: Komu przysługuje ulga termomodernizacyjna na wymianę okien dachowych?
Z programu Czyste Powietrze mogą skorzystać właściciele i współwłaściciele domów jednorodzinnych oraz osoby, które posiadają zgodę na rozpoczęcie budowy, a budynek nie został jeszcze przekazany lub zgłoszony do użytkowania. W budynkach, w których jest prowadzona działalność gospodarcza wysokość kosztów kwalifikowanych do programu jest pomniejszana proporcjonalnie do powierzchni przeznaczonej na ten cel.
Wnioski w ramach programu “Czyste Powietrze” należy składać w lokalnym oddziale WFOŚiGW lub poprzez Portal Beneficjenta swojego województwa. Po zarejestrowaniu się w portalu na naszym koncie pojawi się do pobrania Wniosek Czyste Powietrze, który można podpisać elektronicznie (podpis jest potwierdzany profilem zaufanym ePUAP) i wysłać drogą internetową lub złożyć w formie papierowej. Formularz można także pobrać w placówce WFOŚiGW.
Wraz z wnioskiem należy dostarczyć: