Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Rury przepustowe to ważny element infrastruktury komunikacyjnej. Są szeroko stosowane w nasypach drogowych oraz kolejowych. Mogą być wykonane z różnych materiałów i mieć zróżnicowaną budowę, kształt, długość, czy średnicę. Tradycyjne przepusty wykonywane były z kamienia lub cegły, jednak z upływem lat i pojawieniem się nowych technologii i materiałów nowoczesne przepusty najczęściej produkowane są z tworzywa sztucznego, aluminium i blachy. Dowiedzmy się, jaki materiał najlepiej nadaje się na przepusty drogowe?
Przepust to budowla, która jest częścią nasypu drogowego, kolejowego lub budowlanego. Głównym jego zadaniem jest przeprowadzenie przez nasyp nacieków wodnych oraz wód gromadzących się w rowach melioracyjnych. Przepusty używane są również do przeprowadzenia instalacji i urządzeń technicznych.
Budowa nowego lub przebudowa już istniejącego przepustu zawsze wymaga zezwolenia na jego lokalizację od zarządcy drogi, który odpowiada za planowanie, budowę, przebudowę, remont i ochronę dróg. Informacje o tym, kto jest zarządcą danej drogi, można sprawdzić w Ustawie o Drogach Publicznych.
Rury na przepusty drogowe różnią się pomiędzy sobą budową, kształtem, czy długością. Mogą być o zamkniętej budowie lub mieć otwarty dół. Wyróżniamy rury przepustowe:
Przepusty z otwartym dołem zwykle mają kształt łuku kołowego, obniżonego lub wyniesionego.
Rura przepustowa musi być wytrzymała na wszelkie naciski, dlatego materiał, z którego jest zbudowana, powinien być:
Z powodu swojej roli ochronnej, rura przepustowa musi mieć wysokiej jakości uszczelnienia.
Przepusty drogowe wchodzą w skład nasypu drogowego. Mogą być zastosowane pod drogami asfaltowymi, jak i leśnymi. Powstają one pod drogami, w miejscach, gdzie nad tworzoną kanalizacją powstaje trasa komunikacyjna.
Przepusty drogowe coraz częściej pojawiają się pod specjalnymi przejściami dla zwierząt leśnych, które przecinają trasy szybkiego ruchu.
Rury przepustowe stalowe zbudowane z blachy falistej wykorzystywane są w budownictwie drogowym, kolejowym, przy budowie przepustów pod zjazdami.
Rury przepustowe polietylenowe znajdują zastosowanie w budowie przepustów pod zjazdami, pod drogami leśnymi, przepustów dla zwierząt i przepustów wałowych, jak również do budowy przepustów w melioracji.
Przepusty z betonu z powodzeniem wykorzystywane są do tworzenia wygodnych przejść dla ludzi i zwierząt pod drogami i liniami kolejowymi.
Przepusty powinny mieć odpowiednie standardy i być zbudowane z wytrzymałych na nacisk materiałów, do których należą:
Rury głównie o kołowych i ramowych przekrojach wytwarzane są ze zbrojonego betonu, który jest sztywny, trwały oraz odporny na warunki pogodowe i czynniki mechaniczne. Rury betonowe używane są przy kanalizacjach i odpływach na przykład na terenach z ogrodami.
Przepusty stalowe to konstrukcje z blach falistych. Zastosowanie przepustów jest bardzo szerokie, a ich największymi zaletami są:
-prostota wykonania,
-koszt niższy od tradycyjnych rozwiązań,
-prace z budową przepustu mogą być wykonywane o każdej porze roku,
-stosunkowo niewielki ciężar,
Rury stalowe bardzo dobrze sprawdzają się przy modernizacji już istniejących przepustów.
Do produkcji rur przepustowych coraz częściej wykorzystuje polipropylen. Tego rodzaju rury są niezwykle trwałe i odporne na korozję oraz stosunkowo lekkie, dlatego nie wymagają użycia ciężkiego sprzętu. Ponadto są odporne na wysokie i niskie temperatury oraz ścieranie wynikające z przepływu wody wraz z piaskiem i żwirem. Rury polipropylenowe świetnie nadają się do budowy przepustów drogowych i kolejowych oraz przepustów pod drogami leśnymi.
Ten rodzaj rur produkowany jest z wysokiej gęstości polietylenu. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i trwałością. Najczęściej mają wewnętrzną ścianę gładką, a zewnętrzną pierścieniową. Łączone są za pomocą opasek zaciskowych.
Rury wykorzystywane na przepusty drogowe wchodzące w skład korpusu drogowego lub nasypu budowlanego muszą być odporne nie tylko na nacisk, ale także na działanie skrajnych temperatur i większości środków chemicznych, dzięki czemu sprawdzą się jako wieloletnia inwestycja.
Zdjęcie główne: pilens/elements.envato.com