Kostka czy bruk – z czego wykonać podjazd?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Podjazd do garażu usprawnia komunikację, dlatego powinien być wyłożony odpowiednim materiałem. Jaki sprawdzi się najlepiej? 

Przygotowanie gruntu

Aby przygotować grunt pod nową nawierzchnię, należy najpierw ocenić czy stan obecnego podjazdu nadaje się jako podłoże pod nowe wykończenie. Wszelkie nierówności czy spękania dyskwalifikują taki podjazd. Najczęściej należy nawierzchnię podjazdu usunąć poprzez zdjęcie starej, utwardzonej warstwy oraz zlikwidowanie wszelkich śladów roślin i ziemi zawierającej próchnicę.

Znaczący wpływ na wytrzymałość gruntu ma jego podbudowa – konstrukcja jest zależna od przewidywanych obciążeń, które wynikają  ze sposobu jego użytkowania. Jeśli grunt jest przepuszczalny, a po podjeździe będą przemieszczać się tylko samochody osobowe, to wystarczy ułożyć bruk na warstwie piasku o grubości od 5 do 10 cm.

układanie kostki
Image by Manfred Antranias Zimmer, from: pixababy.com

Natomiast przy większym obciążeniu ważna jest odporność nawierzchni – wówczas warto zastosować podsypkę cementowo-piaskową w proporcji 1:12. Na terenie nieprzepuszczalnym pod podsypką powinna znajdować się warstwa żwiru lub tłocznia o grubości od 10 do 15 cm.

Gdy grunt jest nieprzepuszczalny, a po podjeździe będzie poruszało się więcej samochodów, to należy zadbać o grubszą warstwę podbudowy. W tym przypadku najniżej powinien znajdować się tłoczeń kamienny, następnie żwir, na końcu podsypka piaskowa bądź piaskowo-żwirowa. Jeśli po nawierzchni będą poruszać się samochody ciężarowe, to warstwa podbudowy musi wynosić około 30 cm.

Materiał na nawierzchnię podjazdu

Wykonanie nawierzchni podjazdu z niewielkich elementów jest świetnym sposobem na jej utwardzenie. Można do tego zastosować:

  • klinkier,
  • kostki kamienne,
  • kostki betonowe.

Nawierzchnia wykonana z tych materiałów jest prosta w budowie i łatwa w naprawie. Dodatkowym atutem tej nawierzchni jest estetyka – z kostek betonowych można układać różne wzory albo mozaiki.

kostka brukowa
Image by Alicja, from: pixabay.com

Bruk klinkierowy

Klinkier jako materiał idealnie nadaje się na podjazd ze względu na:

  • mało nasiąkliwą strukturę,
  • odporność na czynniki atmosferyczne,
  • odporność na nacisk oraz uszkodzenia.

Bruk klinkierowy jest materiałem cenionym przez inwestorów ze względu na solidny wygląd oraz szeroką gamę kolorystyczną. Bardzo efektowne są cegły brukowe klinkierowe, które są wykonywane ręcznie oraz posiadają szorstką fakturę.

Kostka kamienna

Wykonywana jest z twardych skał, takich jak:

  • bazalt,
  • sjenit,
  • gabro,
  • porfir,
  • granit.

Kostka kamienna jest bardzo odporna na ścieranie oraz wpływ czynników atmosferycznych. Główną zaletą tego materiału jest jego niepowtarzalny wygląd – poszczególne elementy posiadają różnorodne ubarwienie oraz kształt. Kostka kamienna jako naturalny materiał ładnie się starzeje i wygląda zawsze elegancko. Najczęściej posiada wymiary: 4 x 6, 7 x 9, 8 x 11 oraz 15 x 17 cm.

Zazwyczaj do budowy podjazdów o niskim natężeniu ruchu stosuje się kostki o grubości 6 cm. Natomiast na podjazdach o większym natężeniu ruchu warto ułożyć kostki o grubości 8 cm.

Kostka betonowa

Kostka betonowa jest dużo tańsza od kamiennej, lecz jest przy tym również mniej odporna na uszkodzenia mechaniczne. Materiał ten dostępny jest w wielu różnych kolorach i wzorach. Możemy znaleźć między innymi kostkę wyglądem przypominającą różne rodzaje kamieni, lub modele o oryginalnym kształcie.  

Najczęściej kostka betonowa występuje w stonowanej kolorystyce, lecz w marketach budowlanych można znaleźć również kostki o intensywnych barwach. Krawędzie tego materiału mogą być ostre lub zaokrąglone. Warstwa licowa kostki może być gładka albo chropowata – fakturą przypominająca imitację kamienia. Na podjazd najlepiej nadaje się kostka o grubości 6 i 7 cm – im większe będzie obciążenie podjazdu, tym większa powinna być grubość kostki.

Wybór odpowiedniego materiału na podjazd jest ważny, ponieważ wpływa on na komfort użytkowania. Warto wykonać podjazd z możliwie najtrwalszego budulca.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*