Artykuł sponsorowany
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.
Transport towarów ponadgabarytowych sprawia nie lada problem, zwłaszcza jeśli wysyłamy je za granicę. Stąd musimy posiłkować się międzynarodowymi przepisami prawnymi dotyczącymi przewozu tego typu towarów. Wśród nich wymieniamy pojazdy, maszyny, stalowe konstrukcje, a zatem rzeczy niezwykle kosztowne, których specyfika wymaga podjęcia stosownych kroków przy transportowaniu.
Wyróżniamy trzy główne sposoby transportu towarów ponadgabarytowych (ponadnormatywnych czy też inaczej nienormatywnych): drogami lądowymi (na przykład autostradami), szynami oraz morskimi i rzecznymi, przy czym dwa ostatnie sposoby występują w sposób mieszany, ponieważ najpierw rzeką transportujemy towary barkami, nim trafią do morza, a stamtąd zostaną przetransportowane specjalnymi statkami. Aby określić sposób przewozu towarów, musimy wziąć pod uwagę między innymi ich rozmiar, długość, gabaryty, a także kształt. W celu dopasowania odpowiedniej drogi przewozu zawsze opieramy się o aktualne przepisy prawne.
Zazwyczaj ciężar towarów przenoszonych ciężarówkami nie przekracza dwudziestu pięciu ton. Ładunek musi być odpowiednio zabezpieczony, a sam pojazd oznakowany. Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo na drodze, osoby odpowiedzialne za zorganizowanie trasy przejazdu ciężarówki muszą ją odpowiednio zaplanować. Ciężarówkami przewieziemy stalowe konstrukcje, maszyny budowlane, ale też nietypowe przedmioty takie jak fortepiany, które z kolei wymagają dodatkowe przetransportowania ich podnośników.
Jeśli ciężar towarów przekracza możliwości ciężarówki wieloosiowej – czy też, jeśli jego ciężar wynosi nawet sto ton – wówczas przewóz towarów wymaga zaangażowania kolei. Transportem szynowym przeniesiemy ciężkie konstrukcje o relatywnie niewielkiej wielkości – będą to ciężkie maszyny budowlane, maszyny potrzebne w przemyśle energetycznym, górniczym. Transport szynowy również wymaga od osób odpowiedzialnych za logistykę przemyślnej trasy, gdyż wszelkie modyfikacje trasy w przypadku nagłych wypadków będą niemożliwe albo możliwe, lecz pociągające za sobą dodatkowe koszty.
Transport rzeczy oraz morski są najlepszą (a często jedyną) opcją przewozu towarów ponadgabarytowych. Specjalne barki i statki zdolne są wytrzymać ciężar towarów przekraczający setki ton. Przewożone w specjalnych kompaktowych kontenerach morskich Steelcube towary ponadgabarytowe przenoszone są z punktu startowego do punktu docelowego w warunkach bezpiecznych, po pierwsze dla samego towaru, po drugie dla pracowników odpowiedzialnych za załadowanie kontenerów na statek. Tą drogą eksportować za granicę możemy bardzo ciężkie i przestrzenne przedmioty takie jak części elektrowni wiatrowych czy elementy wież wiertniczych, Sam przewóz musi zostać dobrze zaplanowany. W ten sposób zminimalizujemy ryzyko ewentualnych i niespodziewanych modyfikacji na trasie przewozu towarów ponadgabarytowych. W grę wchodzą mosty zwodzone czy wiadukty.
Fot.: materiał prasowy Klienta.